Fietsen is gezond, duurzaam én praktisch. Maar een fiets krijgt het soms zwaar te verduren: een lekke band, een piepende ketting of slecht werkende remmen horen er nu eenmaal bij. Gelukkig hoef je niet altijd naar de fietsenmaker. Met de juiste fietsonderdelen en wat basiskennis kun je veel reparaties gewoon zelf uitvoeren. In deze blog delen we handige tips om zelf je fiets te repareren.
Waarom zelf je fiets repareren?
- Kosten besparen: Een fietsenmaker is handig, maar vaak prijzig. Met wat oefening bespaar je al snel tientallen euro’s.
- Snel weer op pad: Geen wachttijden, jij bepaalt wanneer je sleutelt.
- Leuk en leerzaam: Fietsonderhoud geeft voldoening en je leert je fiets beter kennen.
De meest voorkomende fietsreparaties:
1.
Op nummer 1 staat een lekke band plakken of vervangen. Ondanks dat de buitenbanden steeds sterker en beter worden komt een lekke band nog steeds vaak voor en worden fietsen nog veel naar de fietsenmaker gebracht om dit te laten repareren. Veel fietsenmakers plakken geen binnenbanden omdat dit vaak meer werk is dan een nieuwe erin zetten. Een binnenband vervangen kost gemiddeld tussen de 25-35 euro. Je kan dus 20-30 euro besparen als je dit zelf kunt doen.
Op youtube staan diverse filmpjes hoe je stap voor stap een binnenband kan plakken of vervangen.
2.
Na de lekke band staat het onderhoud van de fietsketting op nummer 2 van de meest voorkomende fietsreparaties. De ketting is een belangrijk onderdeel van de fiets: het zorgt voor de aandrijving, maar heeft regelmatig onderhoud nodig. Toch wordt dit vaak overgeslagen, waardoor slijtage en problemen sneller optreden.
Fiets ketting smeren
Een goed gesmeerde ketting gaat langer mee en zorgt voor soepel trappen. Maak de ketting schoon met een doek en wat ontvetter, en breng daarna kettingolie aan terwijl je rustig de pedalen ronddraait. Doe dit bij voorkeur elke paar weken of vaker als je vaak door regen of modder fietst.
Fiets ketting spannen (kosten tussen € 10,- en € 25,-, hierbij wordt meestal ook gelijk de ketting gesmeerd)
Een fietsketting kan na verloop van tijd uitrekken en daardoor slapper worden. Vaak hoor je de ketting tegen de kettingkast schuren. Blijft dit zo, dan kan de ketting van de tandwielen aflopen.
Veel fietsen hebben kettingspanners, waardoor opspannen eenvoudig is:
-
Draai de asmoer van het achterwiel een beetje los.
-
Stel de kettingspanner aan één kant iets bij.
-
Doe hetzelfde aan de andere kant zodat het wiel recht blijft.
-
Draai de pedalen rond en controleer of de ketting soepel loopt.
Let op dat je de ketting niet te strak zet, want dan wordt trappen zwaar.
Fiets ketting vervangen (kosten varierend tussen € 25,- en € 60,-)
Is de ketting echt versleten of verroest, dan is het tijd om deze te vervangen. Met een kettingpons verwijder je de oude ketting eenvoudig. Monteer vervolgens een nieuwe fietsketting die past bij je fiets en tandwielen. Een nieuwe ketting voorkomt extra slijtage aan je tandwielen en zorgt voor een veel fijnere rijervaring.
Daarnaast is het ook handig om regelmatig even de ketting te smeren met kettingolie of kettingspray. Dit voorkomt snelle slijtage en roestvorming. Het is aan te raden om je ketting maandelijkse te smeren bij dagelijks gebruik.
3.
Remmen afstellen is fietsreparatie nummer 3. Ondanks dat het heel gevaarlijk is zijn er nog steeds veel mensen die met slechte remmen de weg op gaan. Remblokken die versleten zijn of remkabels die niet aangesloten zijn of slecht functioneren.
Je hebt verschillende soorten remmen zoals rollerbrakes, v-brake of hydraulische remmen.
Remblokken vervangen van v-brake remmen kan je heel makkelijk zelf doen en kan je veel geld besparen. Vaak wordt hier namelijk tussen de € 15 en € 50,- gerekend bij een fietsenwinkel.
Ook hiervan zijn veel filmpjes te vinden op bijvoorbeeld youtube.
Wil je je remhendels wat strakker zetten dan zitten er bij de meeste remhendels een stelschroef aan het uiteinde waar de kabels uitkomen. deze kan je uitdraaien waardoor de kabels strakker komen te staan. Hiervoor is zelfs geen gereedschap nodig en kan je dus eenvoudig zelf doen.
Heb je problemen met hydraulische remmen dan zou je dit zelf kunnen oplossen, maar vaak heb je hier speciaal gereedschap voor nodig of tenminste wat kennis. Dus in deze gevallen is het soms wel raadzaam om dit bij een fietsenmaker te laten repareren.
4.
Versnellingen afstellen is ook een probleem die vaak voorkomt. Wij hebben hier al eens een blog over geschreven hoe je een shimano nexus 3 moet afstellen. Deze kun je hier vinden. Bij een 7 of 8 naafversnellingen werkt het eigenlijk exact hetzelfde alleen zitten de gele (of rode) streepjes niet in de clickbox maar is deze meestal zichtbaar in de kettingkast. Soms moet je het achterste kapje van de kettingkast loshalen om dit te kunnen zien. En hier moet je de schakelaar niet in zijn 2e versnelling zetten maar in zijn 4e versnelling. Staan de gele of rode streepjes recht tegenover elkaar dan zijn je versnellingen goed afgesteld. Is dit niet zo dan kan je de kabels iets strakker of losser zetten door de stelschroef die aan de versteller zit in of uit te draaien.
Bij derailleur versnellingen zal de binnenkabel ook na een tijd gebruikt te hebben iets uitrekken waardoor je deze iets moet opspannen. Dit merk je doordat de ketting niet goed meer over de tandwielen heen loopt en vaak overslaat. Vaak is het probleem heel snel opgelost door de stelschroef op de versteller aan het stuur 1 of 2 halve draaien strakker te zetten. Dit scheelt weer tussen de € 10,- en € 25,- aan kosten bij de fietsenmaker.
Welke gereedschappen zijn handig om zelf in huis te hebben:
- Bandenlichters voor het los halen van de buitenband op de velg
- Fietspomp voor het regelmatig op spannen houden van je banden en als je een lekke band hebt gehad
- Plakset, hier zit alles in wat je nodig hebt om een band te plakken.
- Een Vorkuitzetter kan handig zijn als je heel eenvoudig je binnen of buitenband wilt vervangen aan het achterwiel
Conclusie
Zelf je fiets repareren is makkelijker dan je denkt. Met wat oefening, basisgereedschap en de juiste onderdelen kun je veelvoorkomende problemen zelf oplossen. Of het nu gaat om een lekke band, versleten ketting of piepende remmen: jij bent de fietsenmaker!
Reacties
Let op: HTML wordt niet vertaald!